Sommerfierie 2021

Aalborg - Sverige - Bornholm - København - Aalborg

forberedelse til  Ellert banden - På Bornholm

På samme måde som sidste år bliver sommerferien igen i år en ellert tur.

I år bliver turen kørt i følgende ellerter:

- S02111 MiniEl city fra 1990 Lithium 16 celler 100 Ah fra 2018

- S05879 CityEl fact4 fra 2010 15 Celler Blandet Lithium 100 Ah fra 2012/2016

så disse skal naturligvis lige gøres klar til turen.

Turen kommer til at foregå i ugerne 32 - 33, og den kan følges her på siden, på nøjagtigt samme måde som sidste år.

Her inden turen går til Sverige er jeg ved at gennem gå og klargøre de 2 ellertere.

I første omgang skal den hvide fact4 ombygges fra kæde til tandrem således at jeg ikke får samme problem som jeg havde sidste år i Køge.

Når det er gjort skal forbremsen gåes efter da den er begyndt at hyle.

Jeg fik  gået den gule MiniEl City igennem fik tjekket rem, kul osv. så nu står den også klar til at vi skal af sted.

Herudover fik jeg lavet pladen med lader til den hvide, således at vi ikke skal holde for længe hvert sted., vi kan nu lade med type2 i begge ellerter

8. august 2021

så kom dagen hvor vi tager afsted.

Vi har ændret lidt i den oprindelige plan. blandt andet tager vi natfærgen i stedet for den her til middag, det gav os lidt mere tid.

Hjemmefra gik turen ud til mit værksted for at hente nogle småting, som vi ville have med på turen, så det blev første ladestop.

Andet ladestop blev specialbørnehjemmet i støvring, det er et sted som jeg efterhånden har ladet en hel del gange.

Trede ladestop kendte jeg også, her ladede vi på sygehuset i Hobro. På dette ladestop måtte jeg aflæsse alt mit lort i ellerten, da jeg skulle ned til et celleprint der drillede lidt (gav fejlaflæsninger på BMS, så denne hylede). nå men i med det hele igen og videre det gik, mod Randers

Fjerde ladestop blev i Randers Centrum, herfra tog vi til Eblegrillen hvor mona tidligere har arbejdet, en god flæskesteg med kartofler fik vi aftensmad.

Femte ladestod blev et længere ladestop i Mørke, mens vi holdte og ladede kom en ældre dame ud og snakkede, og det endte med at hun invitere os ind til en kop kaffe og en masse snak.

Hun har blandt andet været med i filmen "Lys i Mørke", meget spændende at høre om.hun har boet i Mørke de sidste 50 år.

Stop nummer seks blev i Grenå for at undgå at lade når vi kommer i havn i Halmstad.

Klokken 01.00 kørte vi op til færgen og om bord.

Her mens jeg sidder og skriver dette venter vi på afgang.

Dagen i dag har været en våd start på vores ferie. afstanden tilbagelagt er 150 km.

9/8-2021

Omkring klokken seks lage vi til kaj, Vi var de første der fik lov at køre fra borde Solen skinnede ned på os og det var bare en rigtigt dejlig morgen selv om vi stort set ikke have fået sovet ombord, da der desværre ikke var nogle ledige kahytter.

Vi lage af sted mod Laholm som jeg havde fundet på plugshare uden helt at vide hvilken udbyder der var, men da vi kom frem viste det sig at det var gratis opladning, stillet til rådighed fra kommunen. En dejlig overraskelse.

Da vi havde fået morgen mad, og noget strøm gik turen videre til en Cirkel K, hvor der var en Lyn lader fra det svenske firma MER, så jeg downloadede deres app, men kunne ikke få den til starte. så jeg prøvede forskellige brikker jeg havde købt hjemmefra og det lykkes at få den til at virke med min plugsurf brik.

men vi ladede der kom der en ældre herre i en Ferrari, han var lidt nysgerrig på vores ellerter, og jeg naturlivis på hans fine vogn fra 95, så vi fik en længere snak

lidt før vi var færdig med at lade kom der en sælger fra wallbox i den nye model Leaf, og han skulle også lige høre om ellerterne.

Næste stop på dagens rute var EON laderen i Perstorp. Her blev jeg nået overrasket over at man både kan betale med App, Kreditkort og Brik, det er første gang jeg har set det det burde være sådan alle steder i stedet for det her med brikker, Apps osv.

Höör blev vores næste destination, vi kom frem til de 6 ladestandere som jeg havde udset mig som næste stop, viste det sig at det kun var til hotellets gæster så ind på plugshare og kikke igen og ikke langt derfra var den 2 type ladere, da vi så kom til dem var den. ene optaget af en Tesla, så vi koblede på den anden der dog viste sig kun at være en en faset lader, og vi kunne derfor kun lade med de 2 indbyggede ladere. 12 amp på den hvide og 20 amp på den gule. der lå et grill lige overfor så der satte vi os over og spise middagsmad så vi kunne også holde øje med om ejeren af teslaen kom. mens vi spiste sad vi og forsøgte at finde et sted vi kunne booke til overnatning. dette viste sig at være svære end forventet. vi kikkede både på booking.com og Air BNB, men fandt ikke rigtig noget andet end vandre hjem. vi snakkede længe om hvad vi skulle. og det endte med at vi kørte op på hotellet med de 6 ladere og hørte om de havde et ledig værelse, og det havde de heldigvis

så nu sidder vi på værelset og slapper af 65 km fra ystad. vi har booket overnatning i Nexø fra den 10 til den 14 så det er vores destination i morgen

10/8-2021

Efter morgenbadet fik vi morgen mad på Hotellet, forøvrigt et rigtigt lækkert og flot hotel, med god morgenmad. Vi fik pakket alt vores happengut i ellerterne igen, og fik tjekket ud.

Første stop i dag var Sjöbo igen ved en togstation, her fik vi ladet nok til at vi kunne komme til Ystad, hvor vi gerne ville tage færgen kl 13.30. for 1. gang mens vi har ladet på denne tur var der ingen der kom og snakkede, kun folk der kikkede, det gjorde så også som jeg ved ikke hvad

Nå men turen til Ystad gik det over alt forventning og vi kunne lige nå at klat lade lidt på en plads ikke langt fra færgelejet. der var desværre kun en ledig stander så vi måtte være lidt kreativ med vores parkering, og selvfølgeligt kom P-vagten, men det eneste han var interreseret i var hvad det nu var for nogle køretøjer .

11.45 kørte vi så over til færgelejet og købte billetten, sejlturen gik stille og roligt.

Efter vi kom af færgen ladede vi lige en halv time i Rønne før vi kørte til Nexø, og næsten vanen tro kunne vi ikke parkere før der kom folk og ville snakke, først en i en Tesla som også skulle lade, derefter nogle børn sammen med deres mor, børnene måtte simpelhen hen og se ellerterne selv om deres mor nærmest var flov ved at gå hen og kikke.

I Nexø fik vi tjekket ind og ville lige lade lidt på en nærliggende FDM lader, da der kom en i en anden elbil som spurgte om han måtte tage et billede og selvfølgeligt måtte han det. At han så har lagt billedet op i FB-gruppen for Danske Elbil-ejere, det var meget sjovt, og det har da også givet en del kommentar.

Ellerterne er nu parkeret ved en EON ladestander som næsten ikke bruges ( ifg. De lokale), og der står de for natten.

Nå men lige nu sidder vi foran det værelse som vi kunne få her på havnen i Nexø, nyder et glas vin, og skåler på min 50 års fødselsdag, som det jo er i dag. Det har været en rigtig god dag og mange tak for alle hilsnerne, det varmer hjertet.

11/08-2021

Vi vågnende op til en dejlig solskins morgen, fik morgenmad på terrassen, samtidig med at vi at vi snakkede om hvad vi skulle ud og se i dag.

Vi valgte at starte med det oplagte valg, Bornholms bilmuseum, her står 2 ellerter en miniel og en cityel, sammen med en Kewet og en Sinclare C5, og naturligvis en masse andre spændende biler. Jeg kan helt klart anbefale at tage der forbi hvis man er på Bornholm.

Anden stop på vejen, lidt klatladning i Aakirkeby, ved FDM's lader, mens vi lige gik en tur i byen.

Turen gik herefter til Ekkodalen, også et besøg værd, men ikke meget ekko i den i dag , men som det ses på billederne gik køerne løst rundt i dalen, ikke mange steder som man ser det i dag, men mega hyggeligt.

Nu var det efterhånden blevet godt frokost så vi kørte til en p-plads med borde bænke, et sted i en skov lidt uden for Aakirkeby. og jeg kan kun sige at vores nyindkøbte køleboks virker til UG.

Efter en hyggelig frokost kørte vi ind til Rønne for lige at se deres gågade og lade lidt igen, vi gik lidt rundt i den skønne by.

På vej tilbage til Nexø kørte vi forbi Nylars kirke som er en af rundkirkerne her på øen.

sidst på eftermiddagen var vi tilbage i Nexø, hvor vi slappede lidt af før vi kørte til dueodde og spiste på Dueodde dinner og steakhouse og ladede lidt igen ved FDM's ladere.

lige inden vi kørte tilbage til vores midlertidige hjem gik vi en tur ud til Dueodde strand.

Igen i dag har vi ikke kunnet lade nogen steder uden at der kommer nogle og snakker med os, og en lokal gut her i Nexø fortalte at vi var blevet det helt store samtaleenme her i byen

Alt i alt en fantastisk dag med masser af solskin….

12/8-2021

Igen i dag stod vi op til en dejlig morgen med masser af solskin, og efter morgenkaffen gik turen mod Gudhjem, men lidt uden for Nexø så jeg et skilt mod paradis bakkerne, så her drejede vi af vejen og kørte derned og parkerede, her mødte vi et andet par der også var på Bornholmertur, dog i deres stations car som de så sov i. Nå, men vi gik rundt i den skønne natur i nogen tid, der meget flot og en helt anden natur end vi kender fra det nordjyske.

Efter nogen tid kørte vi så videre mod Gudhjem, det gik godt, lidt for godt, jeg kom til at køre forbi, et godt stykke endda, måske fordi at det er så flot deromkring. Vi fik vendt rundt og kørte tilbage til Gudhjem, fandt FDM’s ladestander og sat den igang. Kort efter vi parkerede kom en ung mand hen til os og fortalte at han fulgte os her på FB, og at han har en Kewet i Aarhus, så vi fik en god snak.

Vi gik herefter en god lang tur i gudhjem, som er en meget bakket by, men en utrolig flot og spændende by, men der var rigtigt mange turister, næsten for mange.

Da vi kørte fra gudhjem kørte vi ud i det grønne og fik frokost på en P-plads lidt væk fra Gudhjem, her fald vi i snak med nogle unge cykelister som også var rund at se ø’en.

Vi besluttede nu at tage i den sorte gryde, som ikke lå så langt fra hvor vi var, igen var naturen så flot og helt unik. Nu var vi nået hen midt/sidst på eftermiddagen og vi besluttede at vi ville køre forbi Øster Lars rundkirke på vej tilbage til Nexø.

Vi kom hjem til Nexø godt trætte og slappede lige lidt af mens ellerterne fik lidt strøm inden vi køre til kroen Snogebæk for at spise aftensmad.

Puch banden “druk” tjekkede ind, på værelserne lidt ved siden af så de skulle naturligvis også have hele historien om ellerten, og vi fik lidt af deres.

Ellerterne har kørt rigtigt godt det eneste der i dag har været, er at viren til låsen på Monas hoppede ud af sit beslag så hun ikke kunne komme ud men skulle lukkes ud. Men det har selvfølgeligt også sine fordele

Dette blev selvfølgeligt fikset da vi kom “hjem” til Nexø.

Derudover har den indbygget lader i den gule haft det varmt, så den har slået fra nogle gange, men det “problem” er forhåbenligt løst med noget Gaffa tape.

På FDM's ladestanderen kan man måle hvor mange kW man forbruger og når jeg lader på fuld kraft bruger jeg 3,376 kW.

Endnu en dejlig dag på vores ellert ferie er ved at rende ud…

13/8-2021

Endnu en smuk morgen som vi vågnede op til, solen skinnede igen fra en næsten skyfri himmel.

I dag skulle vi flytte fra Nexø Havn til Allinge på den nordlige del af Bornholm. Så vi fik pakket alt i vores ellerter igen, det var nok sværest for Mona at få det hele til at være der igen, men det gik. Mens vi fik morgenmad fik vi planlagt de næste dage på turen således: i dag altså Allinge og i morgen tager vi med færgen kl.17.00 til Køge. Vi har så booket zleep Hotel i Ishøj indtil tirsdag morgen hvor turen så går hjemover.

Vores første stop var i gudhjem hvor vi regnede med at tage færgen til Christiansø men da vi ville købe billeter fandt vi ud af at vi først ville være tilbage 14.30 og det ville blive for sent i forhold til alt det andet vi skulle nå i dag, så det må vi vente med til næste gang vi kommer til bornholm.

Så tilbage til ellerterne som nu havde stået og fået lidt strøm ved FDM’s lader.

Næste stop Bornholms Tekniske Samling, hvor vi havde fået at vide at der også stod en ellert. Og ganske korrekt så stod der en flot rød miniel, sammen med tusindvis af andre ting og sager, det var absolut et besøg værd, der er fortællingen om så utroligt mange ting.

Efter at have gået rund og set på alle de sjove, skæve og gamle ting, var tiden kommet til at vi skulle videre.

Hammershus var den næste destination, her var endnu en FDM lader, men den kunne vi kun få til at virke nogle ganske få minutter, hvorefter den selv lukkede ned, dette prøvede vi flere gange indtil vi måtte opgive (for første gang på turen). Vi spiste frokost på borde/bænke som var opstillet lige ved siden af parkeringspladsen. For derefter at gå over til Hammerhus slot ruin.

Nu var det tid for at køre op til det gæstehus som vi havde lejet for at tjekke ind. Her var vi blevet lovet at vi kunne få strøm, men det viste sig at vi kun kan lade 1 ellert med 1 lader af gangen. Jeg vil også sige at det absolut ikke levede op til vores forventninger, f.eks. var toilettet en gammel toilet vogn og bad skulle vi “låne” inde i hovedhuset. Sagt på en anden måde ikke lige det man ønsker når man betaler for en overnatning.

Da vi jo skulle lade valgte vi at gå ned i ned i byen og spise, en rigtig hyggelig by, og vi fik en god gang biksemad og tang øl, smagte fantastisk.

Vi er ved at være godt brugte så aftenen går med at slappe af….

På ellert fronten har det været en stille dag, ikke så mange kilometer og ingen problemer

15/8-2021

Inden jeg starter på dagen i dag, vil jeg lige gøre dagen i går færdig.

Turen med færgen gik helt planmæssig og vi slappede godt af i deres Relax Launge. Vi kom i land i Køge, og igen var vi nogle af de første som kørte i land.

Turen fra færgen til Ishøj, gik godt, men jeg skal have justeret forlygten på den ellert som Mona kører i da den blænder mig når jeg kører foran.

Da vi kom til Hotellet var der kun en parkerings plads ledig, så den måtte vi deles om. Jeg ved ikke om dette er lovligt men det gik da, vi fik ikke nogen bøder. Vi fik fik tjekket ind på 8 sal og fik et værelse på 9’ende sal. Det var bare så dejligt at få et ordenligt værelse, med bad og toilet

Det eneste der manglede var en lang forlængerledning til Elly og Elly.

Nu til i dag:

Vi har sovet som en sten her i nat, det var simpelhen bare dejligt at sove ordenligt.

Vi fik morgenmad på hotellet og herefter tog vi ud til vores alle sammens ellert guru Alan Lyman, her pluggede vi vores ellerter i hans stikkontakt ( for først gang siden Rønne). Mens vi var der kom Claus Mærsk med sin ellert, det var ny hyggeligt at hilse på ham, jeg har kun skrevet med ham over FB. Jeg fik også lige monteret en skure som var faldet ud af min baglygte. Da vi havde været ved Alan et par timer gik turen til Fields, da jeg er ved at løbe tør for T-shirts, og for at spise frokost.

Vi fik frokost i Dalle Valle og fandt hurtig 3 T-Shirts, hvor efter vi blev enig og at tage til Korsbæk på Bakken. Det ville Mona gerne se, så vi satte kursen den vej. Men da vi kom forbi DR koncerthus så jeg en række ledige EON stander, svingede vi lige derind og ladede. Efter en halvtimes tid fortsatte vi til bakken. Her parkerede vi på MC-pladsen, til manges undren.

Vi havde nogle hyggelige timer på Bakken og er vendt hjem til hotellet, men da vi kom til laderen tættest på hotellet var der optaget, og min ellert kørte på det de sidste amp.

Nå! så vi parkerede på en plads ved siden af laderen og gik op på hotellet, og gik op på værelse. Vi ventede en times tid og gik derned igen, nu var vi heldig at dem der ladede lige var kommet og skulle til at køre. Så lige nu lader vi vores ellerter op men skal ned og flytte dem her kl 21.30 så andre kan komme til.

Til info har vi nu rundet de 750 km på vores tur

16/8-2021

Dagen i dag er vores sidste dag I københavn, og efter morgenmaden startede den med at vi skulle ind på strøget. HMMM, aldrig har jeg oplevet at det er så svært at finde en ledig ladeplads, ladestanderene her i kbh er enten optaget af ladende elbil, det er naturligvis ok, men at man smider en elbil uden at lade, eller sætter sin benzin/diesel bil på en ladeplads det er f…. Ikke ok. Ca 1/3 af alle ladestanderne var optaget på den måde. Jeg forstår simpelhen ikke at man ikke gør noget mere for at undgå dette, evt. ved at simpelhen at fjerne dem, efter min mening bør man også sætte tidsbegrænsning i dagtimerne.

Nå, men vi fandt nogle ledige ladestander ved rigsarkivet, hvor vi kunne parkere mellem 2 bygninger, vi blev lige lidt ved ellerterne for at vi ville flytte dem når vi havde fået strøm, men der kom en P-Vagt og jeg spurgte om det var ok vi parkerede derinde. Hans svar var at de kun tjekkede p-licens på de parkerede biler i båsene og at de ikke tjekkede om man holdt i båsende. Så uden direkte at sige at det var ok, sagde han at vi ikke ville få en bøde. Så efter at have snakket med ham låste vi dem af og gik op mod strøget. Da vi kom til Ribley’s blev vi enig om at det ville vi da ind og se.

Et rigtigt spændende sted, bestemt et besøg værd. Efter følgende gik vi på strøgtur.

Turen efter strøget gik til Fisketorvet, hvor jeg kom i den bane der førte op til tag-parkering og vi kom da derop, men det var godt nok stejlt, og ellerten fik sin sag for.

Efter forkosten gik turen op til Michel som jeg solgte en ellert til for nogen tid siden, og vi fik lige en kop kaffe og en god snak, inden vejen blev lagt mod Ishøj centeret, hvor vi skulle mødes med “Muldvarpen” Ulrik og hans kone, til en øl og sådan lige vende verdenssituationen.

Da vi kom til Ishøj kunne vi igen ikke komme til laderen, da denne var optaget af en bil der havde holdt der i 3 timer, og stoppet med at lade efter 1 1/2 fordi den var fuld ladet.

Efter lidt tid kom ejeren dog og fjernede den og vi kunne så komme til, mens jeg var ved at tilslutte kom yderligere en Tesla som gerne ville lade, så man må sige at der er tryk på laderen her i centeret. vi flyttede naturligvis vores ellerter da vi var næsten færdig ladet, og her holdt allerede en i kø til at komme til efter os.

Hvis jeg skal opsumere at køre ellert i København så er ladning på ladepladserne et problem, vejene er utroligt dårlige og det bumper og humber alle steder, trafikken er sindsyg, cyklelisterne kører med hovedet under armen og fodgængere går som fumlegængere. Men sådan er det jo nok i alle storbyer.

I nat er sidste nat i København, i morgen tidligt går det mod Jylland.

17/08-2021

Så kom dagen hvor det går hjemover. Kl 9.00 var vi klar til afgang havde fået morgenmad, tjekket ud på Hotellet og pakket ellerterne.

Vi lagde af sted i noget rigtigt træls regnvejr, med nogle voldsomme byer. Og selvfølgeligt gik der en sikring på Mona’s ellert så parkerings lys ikke længere virkede. Så ved første lade stop i Roskilde, måtte jeg grave mig ned i min ellert for at finde en ny 10A sikring. Og vupti alt virkede igen.

Mens vi ladede der kom der en ud fra Erhvervs Akedemiet, for lige at høre til hvordan det fungere med at lade ved offentlige ladestandere, vi blev tilbudt at komme ind og få kaffe, men på det tidspunkt var det lige før vi skulle køre.

Næste stop blev Holbæk, på dette tidspunkt havde vinden blæst godt op, og man skal godt nok holde ved rattet når det blæser så voldsom.

For anden gang på hele denne tur havde vi et ladestop uden at der kom nogen hen og snakkede, men jeg tror simpelhen at det var fordi vejret var så dårligt. næste stop blev et hurtig stop i Vig for lige at have nok til at komme hele vejen til Sjællands Odde, vi brugte nok 20% mere strøm end vi plejer pga. vinden. Jeg kunne se at hvis vi kun lige ladede lidt på så ville vi kunne nå færgen kl 13.15, så da jeg var sikker på at vi kunne nå færgen og frem til første stop i Aarhus kørte vi. Da vi kom ombord så jeg et 32A kræftstik ikke lagt fra hvor vi skulle holde og jeg spurgte om jeg måtte plotte ellerterne der i, og det var der ikke noget problem i. ( normalt vil de ikke have det ) jeg havde dog kun grej til at lade på de 2 interne ladere, så det blev til 20 Ah vi fik ladet på. Men bedre end ingenting.

Kl 14.30 kunne vi køre fra borde i Aarhus, i dejligt solskin. Jeg havde udset Silvan som vores første ladestop i Jylland, alt gik som planlagt og efter en halv times tid kunne vi køre til Randers.

I Randers (Ellertens hjemby) blev det ved rutebilstationen at vi skulle lade, og her skal jeg da godt nok love at folk kan huske ellerten, og har en masse historier omkring den, først en gut der købte fabrikken umildbart efter at produktionen var stoppet, han fortale blandt andet at han havde fundet nogle tegninger og en helt masse andet som han havde givet til en entusiast som bor i Randers, dernæst kom der en fra museet i Randers som snakkede om at han gerne ville lave en særudstilling for ellerten, og vi udvekslede telefon nummer. Så må vi se om det kan blive til noget

Yderligt kom der 2 mere som også havde en masse at fortælle og spørge om, tilsidst måtte jeg sige at nu skulle vi altså også videre.

Turens sidste ladestop var Hadsund, her gik vi op i det lokale pizzaria og fik aftensmad mens ellerterne fik en tids tid på laderen.

Lidt over klokken 20 rullede vi ind i carporten herhjemme.

Alt i alt 1078 km på 10 dage, med masser af sol. Og en masse dejlige menesker rundt om i hele danmark.

Danmark er nu dejlig…..

Håber I har nydt at læse om vores lille ellert ferie