Syd England rundt

2. juni 2022

Så nærmer sommerferien sig igen, og i år kan vi trods alt komme ud af Danmark, derfor planlægger vi en tur rundt i syd England.
Planen er at læsse de 2 ellerter på en trailer og køre til calai, hvor vi sætter Bil og trailer.
Herefter tager vi euro tunnelen over til Fokestone, turen går nu op forbi london, oxford, Bristol, Bath, stonehedge, Southamton og langs den sydlige kyst til Dover hvor vi vil tage færgen tilbage til Calai.
vi forventer at bruge 12-14 dage til rundturen.
Vi tager af sted i ugerne 32 - 33


11/6

Som optagt så er ellerterne ovre ved Alan Lyman for at få et godt service, de blev kørt over til ham på Trailer


25/6

Her er lidt fra turen hjem fra Alan.

vi er nu på vej hjem fra Kbh til Aalborg, vi fløj over i morges.

Vi har valgt at gøre det til en hygge tur så nu lader vi lige lidt i Odense på vej mod Fredericia hvor vi har booket en overnatning.

I morgen går turen op gennem Jylland.


26/6

Efter vi ladede i Odense, så fik turen til hotellet, ved Fredericia, hvor vi ladede op natten over.

Her til morgen gik turen så via Bræstrup bibliotek, og op til Keld Oldenburg Sølvsten og Line, hvor de havde disket op med en rigtigt lækker frokost.

På vej fra Keld til Haverslev havde vi et nedbrud i den hvide ellert. Efter hjælp fra Alan Lyman kunne det lokaliseres til et defekt hoved relæ, det blev bypassed og videre det gik. ( eftterfølgende har det vist sig at det kun var en ledning der var knækket)

Vi kom til Haverslev og her styrt regnede det mens vi fik aftens på md.

Resten af turen hjem har det småregnet.

435 km blev det til i går og i dag

Dobbeltklik her for at tilføje din egen tekst.

D. 16/7

Denne weekend skulle have været en romantisk getaway i ellert til Odder.

I stedet måtte den gule på fejebladet hjem

Curtis er formegenligt stået af. så denne skal skiftes inden vores tur til England

D. 23/7

Jeg havde bestilt en ombytnings curtis fra Alan og efter at jeg skiftede den ville ellerten stadig ikke køre, derfor måtte jeg fortsætte med at fejl finde på ellerten og det viste sig at være en fejl i motoren. et kul havde sat sig fast og var brænt så kul holderen var helt smeltet.

Da jeg havde "lånt" en kulholder fra en af de andre ellerter jeg har stående fik jeg gang i motoren, og det ser umildbart fint ud.

Men da jeg skulle samle det helt fik jeg desværre brændt min DC/DC af,

UPS. så øv nu skal den også over til reperation.


I den forløbende uge har jeg heldigvis fået synet endnu en ellert, en fact4 fra 2009 som nu står som backup i tilfælde af at jeg ikke får den gule ud at køre inden vi skal af sted.

men mit håb er dog at vi når at få den klar.

26/7

Som en del af optakten til vores tur rundt i det syd, overvejer vi om vi skal ind igennem London.

Og her skal vi passe på for London er opdelt i forskellige zoner

I første omgang tænkte jeg vores ellert er jo på el så det burde ikke være noget problem.

Men så nemt skulle det vise sig ikke at være. 

jeg har nu registret vores ellerter 2 forskellige steder først i et system der hedde EPC, dette er et europædisk system. herinde skal man indskrive eu norm og uploade del 1 af sin registrings attest så kan man hvis man er heldig for sit køretøj ULEZ godkendt.

Herefter skal man registe sit køretøj på transport of Londons hjemmeside, og ansøge om at blive fritaget for at betale congetions charge. systemmet er lidt ligesom det man havde påtænkt til København 

Da de forventer 10 arbejdsdages ekspeditions tid begge steder er det ikke sikkert at vi når at blive godkent inden vi skal af sted. derudover er der selvfølgeligt et gebyr på 10£ pr. køretøj. 


1/7-2022

Da jeg så skiftede havde skiftet kulholder og skulle samle det hele igen fik jeg lavet en bommert jeg fik sendt 52v ud på en 12v ledning

Så på med arbejdshandsken igen. Det gjorde den skade at dc/dc og instrument panelet er brændt af, så det er sendt over til Alan Lyman for at blive reppet. Jeg håber det kommer i dag eller i morgen, så jeg kan få samlet den.


Men det er godt nok i 11. Time


Hvis alt går efter planen og jeg bliver færdig med den gule i morgen aften så bliver begge ellerter læsset på traileren torsdag aften, så vi kan køre fredag lige efter fyraften.


Jeg har fundet hvor vi kan efterlade bil og traileren sikkert mens vi er af sted. Det blev en campingplads 35 km fra Calai.

299 Rte de Watten, 59285 Buysscheure, Frankrig


Vejeret til turen ser ud til at blive rigtigt godt.

3/8-2022

I går fik jeg helt styr på den gule ellert, så nu kører den igen


Jeg fik skiftet DC/DC, BMS-print og Instrumentering, så nu er den kørende. Vi har dog ikke nået en ”roadtest”, så det må jeg se om vi kan nå enten i aften eller i morgen aften.


Jeg er nu også ved at have styr på alt papir arbejde omkring at skulle til England og ikke mindst ind i London. For hver ellert/person er det følgende at der skal medbringes/have styr på følgende:


- 1. del af registreringsattesten


- Internationalt forsikringspapir


- Den røde SOS (her har jeg bare lagt den ind som en app på telefonen)


- Coronapas (dette er et krav for at komme tilbage til Frankrig)


- Vil man ind i byerne i England er flere af dem underlagt et begreb der hedder Clean air zone (Drive in a clean air zone - GOV.UK (www.gov.uk)),

og her skal man overholde Euronorm 3, og i England kan de ikke længere indhente oplysninger ud fra nummerpladen, derfor skal man registre sit køretøj på Euro Parking Collection plc (epcplc.com), hvor de så kan tjekke om man overholder euronormen.


- Vil man så ind til London, ja så skal man ydermere oprette en konto på Keeping London moving - Transport for London (tfl.gov.uk) og registrere sit køretøj. Man skal ansøge om at blive fritaget for at betale for at køre i LEZ (low emision Zone) og ULEZ (Ultra low emision zone). Derforuden har de Congesion charge man kan, mod et gebyr på 10,-£, ansøge om at blive fritaget for at betale.


- Da reglerne for kørekort i England er lidt anderledes end i EU har jeg også valgt at lave en udprintning der viser at vi gerne må køre trehjulet MC på under 15 KW med et fuldt eu kørekort katagori B Driving licence you need to ride a motorcycle | nidirect


Det eneste af denne lange liste jeg mangler at få styr på er at den gule bliver godkendt til 100% discount på congesion charge, samt at jeg fredag skal have udprintet vores corona pas